In september 2020 is er een aankondiging geweest voor een prijsverhoging voor de grondstof staal. Op dit moment, mei 2021, zien we dat deze trend blijft doorzetten. Op deze pagina vindt u achtergrondinformatie over de oorzaken van de prijsstijgingen.
Stijging van Q2 naar Q3
De verontrustende berichten over de tekorten blijven aanhouden. Diverse bouwmaterialen staan op dit moment nog steeds zwaar onder druk op de Europese markt. Naar verwachting zal de prijs in het derde kwartaal van 2021 daarom verder stijgen. Verwacht wordt dat deze prijsstijging ongeveer soortgelijk zal zijn aan die van Q1 naar Q2.
Levertijden niet gegarandeerd
De beschikbaarheid van het materiaal is op dit moment een grote uitdaging. Dit betreft verschillende materialen in het assortiment, doordat de beschikbaarheid per fabrikant erg fluctueert. Het is daarom aan te raden om van tevoren even te bellen voor overleg.
Door grondstoftekorten is de bevoorrading in (o.a.) Sendzimir verzinkt staal (SV) zeer uitdagend geworden. Dit betekent ook onzekerheid in de hoeveelheid materiaal die geleverd kan worden door de producenten. Leveranciers kunnen hierdoor hun levertijden niet garanderen. Dit brengt uiteraard de nodige uitdagingen met zich mee. Ook de prijzen voor voorgelakt materiaal en aluminium stijgen evenredig mee. Daardoor kunnen levertijden oplopen.
COVID
Leveranciers stellen dat zij worden geconfronteerd met COVID-gerelateerde personeelstekorten. Dit heeft een negatieve impact op de capaciteit van de producenten van de grondstoffen. Hierdoor zijn technische problemen voor het herstarten van productieprocessen verhinderd.
Brexit
Voorgelakt staal, zoals HPS en Prisma varianten, kan tevens hinder ondervinden in het leverproces. Dit materiaal komt vanuit het Verenigd Koninkrijk. Door de Brexit is de export en import van goederen een stuk lastiger dan voorheen. Hiervoor kan de levertijd van het opgevraagde materiaal oplopen.
Contracthoeveelheden
Leveranciers hebben hun inkopen reeds gedaan om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de contracthoeveelheden. Om de tekorten zo laag mogelijk te houden wordt aan afnemers verzocht alleen de daadwerkelijk benodigde hoeveelheden te bestellen zodat de tekorten door hen zo veel mogelijk gemanaged kunnen worden.
Geldigheid offertes
Klanten en relaties hebben op 12 maart per mail een update ontvangen over de prijsstijging.
Offertes zijn geldig tot 14 dagen na dagtekening van de offerte.
Aanhoudende onzekerheid
De leveringen van opgevraagd materiaal zijn geheel afhankelijk van de beschikbaarheid van het materiaal bij verschillende leveranciers. Dit zorgt voor aanhoudende onzekerheid. Wij kunnen levertijden realiseren als wij door onze leveranciers voldoende beleverd worden. Hierdoor kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor schade veroorzaakt door vertraagde leveringen. Onze belofte is dat wij u actief op de hoogte zullen blijven houden van de ontwikkelingen.
Samen met u hopen wij op een stabilisatie van de markt rond het vierde kwartaal van dit jaar. Tot die tijd hopen wij op uw begrip.
Aanvullende vragen
Wij begrijpen dat dit bericht impact kan hebben op uw werkzaamheden. Mocht u aanvullende vragen hebben, neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord en informeren u over de meest actuele staat van de beschikbaarheid van het gewenste materiaal. Blijf op de hoogte door ons te volgen op onderstaande social links en de informatie op onze website.

0 Comments